Marta Celej
Prezes Zarządu spółki doradczej Create Value Sp. z o.o.

Żadne przedsiębiorstwo nie ma szans utrzymać się na rynku bez szczegółowej analizy i kontroli swoich kosztów. Niestety, decydentom zdarza się zapominać o tym, że wynik finansowy przedsięwzięcia nie zależy tylko od bezpośredniej marży na produkcie czy kontrakcie. Na całkowity efekt danej transakcji wpływa również całość działań związanych z doprowadzeniem do sprzedaży, jej finalizacją oraz obsługą posprzedażową. W przypadku działalności specjalistycznej, czyli opartej na produkcie bądź usłudze robionej pod konkretne zamówienia, szczególnie ważna staje się perspektywa danego klienta. To właśnie ona będzie przedmiotem kalkulacji kosztowej w niniejszym artykule.

Kalkulacja kosztów może być przeprowadzana w oparciu o najróżniejsze miejsca ich powstawania. To, które miejsce powstawania kosztów (MPK) wybierzemy do analizy naszej działalności, zależy głównie od specyfiki tego, czym się zajmujemy. W artykule przedstawię rachunek kosztów według klientów, który jest szczególnie ważny dla przedsiębiorstw prowadzących stałą współpracę ze swoimi kontrahentami. Przykładem takim jest pewne przedsiębiorstwo – producent wentylatorów oraz pomp przemysłowych. Na pierwszy rzut oka wynikiem na kontrakcie byłaby różnica między ceną sprzedaży a ceną wytworzenia urządzeń będących przedmiotem zamówienia. Wynikiem na kliencie byłaby zatem suma wyników wszystkich zamówień dotyczących danej jednostki. Nic bardziej mylnego. Ale zacznijmy od początku, czyli od zamówienia i kosztów bezpośrednio z nim związanych.

Załóżmy, że przedsiębiorstwo zrealizowało zlecenie sprzedaży wentylatora za cenę 250 tysięcy złotych.
W uproszczeniu składa się on z konstrukcji stalowej, która obejmuje obudowę urządzenia, wirnik, wał i jego podstawę, oraz części mechanicznych, takich jak silnik, łożyska oraz sprzęgło. Elementy konstrukcji stalowej spółka produkuje we własnym zakresie, natomiast części mechaniczne są zamawiane w firmach zewnętrznych.

Pełna treść artykułu została opublikowana w numerze 2/2018 magazynu Controlling i Zarządzanie…

Zajrzyj również do naszego Archiwum. Znajdziesz w nim pełen spis treści numeru 2/2018.