Iwona D. Bartczak
Szefowa Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog”, partner Business Dialog, menedżer programu Digital Finance Excellence

Szynę integracyjną w Veolii zbudowano jako jedną ze składowych inteligentnej sieci ciepłowniczej. Projekt inteligentnej sieci ciepłowniczej nie tylko przyniósł efekty w postaci nowoczesnej infrastruktury informatycznej, ale również wpłynął na powstanie sprawnej organizacji biznesowej, otwartej na świadczenie nowoczesnych usług, która wpisuje się w działania miasta budującego Zieloną Stolicę.

Warszawa ma jedną z największych sieci ciepłowniczych w Europie: prawie 1800 km, 20 000 węzłów, 23 000 ciepłomierzy. Z jednej strony tak rozległa sieć generuje ogromne ilości potencjalnie niezwykle pożytecznych danych, a z drugiej – stanowi nie lada wyzwanie, jeśli chodzi o zarządzanie nią, sprostanie potrzebom klientów, rozliczanie, likwidację awarii itd. Zarząd Veolii od dawna zdawał sobie sprawę, że sprawne przetworzenie tych danych i ich dystrybucja bardzo ułatwiłyby efektywne zarządzanie siecią, a także stworzyły fundament pod przyszłe usługi dla klientów. Aby to uzyskać, należało najpierw zoptymalizować pewne procesy w firmie oraz zintegrować systemy informatyczne obsługujące poszczególne obszary.

SZYNA INTEGRACYJNA

Sama integracja IT nie tworzy nowych przychodów w firmie, nie generuje też wielkich oszczędności, trudno więc uzyskać biznesowe uzasadnienie niebagatelnego kosztu takiego projektu. Jednak bez niej niemożliwe byłyby kolejne etapy tworzenia Inteligentnej Sieci Ciepłowniczej, rokującej już poważny efekt ekologiczny i ekonomiczny. Zatem projekt ruszył dopiero wtedy, gdy pozyskano środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Zrealizowano go we współpracy ze spółką Sygnity Business Solutions, która dostarczyła kompetencje w zakresie modelowania procesów i technologię szyny integracyjnej.

Pełna treść artykułu została opublikowana w numerze 5/2019 magazynu Controlling i Zarządzanie…

Zajrzyj również do naszego Archiwum. Znajdziesz w nim pełen spis treści numeru 5/2019.